Edith van EnckMijn naam is Edith van Enck.

Ik heb bijna dertig jaar met veel plezier in het basisonderwijs gewerkt. De laatste 16 jaar ben ik naast leerkracht ook intern begeleider geweest, d.w.z. dat ik verantwoordelijk was voor de leerlingenzorg binnen de school.

Ik heb altijd graag gewerkt met leerlingen die extra zorg nodig hadden op welk gebied dan ook. Vaak zijn deze leerlingen wat kwetsbaarder en hebben meer steun nodig, maar ook meer daadwerkelijke begeleiding op hun eigen niveau. Ik vind het een uitdaging om kinderen op zodanige wijze te begeleiden, dat de leerproblemen afnemen en het zelfvertrouwen weer toeneemt. In 2008 ben ik daarom gestart ik mijn eigen praktijk voor remedial teaching.

Ik had in de periode dat ik werkte als leerkracht en intern begeleider al veel nascholingscursussen gevolgd. O.a. over dyslexie, hoogbegaafdheid, begeleiden van leerlingen met werkhoudingsproblemen, rekenen. Ook na de start van mijn eigen praktijk wilde ik mijn kennis en vaardigheden graag uitbreiden en heb o.a.de volgende cursussen gevolgd: 

  • Taal in blokjes (dyslexie);
  • Behandelaar dyscalculie (ernstige rekenproblemen);
  • Rekenen: Met sprongen vooruit;
  • Snel leren=leuk leren (studievaardigheden);
  • Taakgericht werken en taakaanpak (Zelfinstructiemethode van Meichenbaum);
  • Ik leer leren (leren leren, motivatie en faalangst);
  • Beter bij de les (werkhouding).

Naast het werk als remedial teacher in mijn eigen praktijk, werk ik drie ochtenden voor een aantal basisscholen in Zoetermeer. Ik begeleid dan een aantal individuele leerlingen. Ik ben lid van de Landelijke Beroepsvereniging voor Remedial Teachers, de LBRT.

Omdat ik het belangrijk vind om met andere remedial teachers zaken te kunnen bespreken, wat de kwaliteit van mijn werk ten goede komt, ben ik sinds 2010 lid van een intervisiegroep.